» » Budeme mít kotě

Budeme mít kotě

Rozhodli jste se, že pořídíte domu čtyřnohého kamaráda či kamarádku – kočku. Často se nás naši klienti ptají, na co si mají dávat pozor při pořizování a co mají pro nové kotě pořídit a na co se připravit. Pár základních rad jsme sepsali do tohoto článku. Zdaleka neobsahuje vše, ale najdete tu ty skutečně základní rady a tipy, na co si dát pozor.

Pokud je kotě z „ čistého“ chovu je pravděpodobné, že bude od chovatele alespoň odčervené, možná i očkované. Pochází-li kotě z ulice, pak lze předpokládat, že bude trpět minimálně vnitřními i vnějšími parazity. Proto by bylo vhodné zajít s ním k veteriři, který vám kotě vyšetří, odčerví a aplikuje přípravek proti vnějším parazitům a navrhne další plán odčervování a očkování. To samé vás čeká i s kotětem od chovatele – tedy návštěva ordinace, kdy s vámi veterinární lékař probere dosavadní zákroky, vyšetří jeho zdravotní stav a naplánuje další kroky v odčervení a očkování, pokud budou potřeba.

Vitální kotě by mělo být hravé, zvídavé a bez zjevných zdravotních problémů tj. Bez zhisaných zarudlých očí, pšíkající a prskající nebo dokonce se zalepenými nosními dírkami od rýmy, nemělo by mít zadeček umazaný od řídké stolice nebo podvyživené a v srsti by se neměly nacházet příznaky žijících parazitů – drobné bílé či černé tečky nebo dokonce lezoucí blechy, stejně tak uši by měly být čisté bez „ kávové sedliny“ svrabu.

V novém domově by na něj měl čekat připravený pelíšek a případně nějaké hračky. Mnohdy zmuchlané noviny do kuličky nebo knoflík navlečený na niti nadělají vám i vaší číče mnohem více radosti než hračky z obchodu. V dnešní době je spousta různých imitací stromů s mnoha odpočinkovými prostory. Tuto imitaci ocen jak kotě zejména v pubertálním věku, tak i majitel, neboť nebude mít poškrábaný nábytek, protože kočka si bude obrušovat drápky o domácí strom.

Co se týče stravy je vhodné zprvu podávat měkčí stravu ( konzervy, kapsičky) určené pro koťata. Postupně je můžete zvykat po malých dávkách na granulky. Koťata je často zaměňují za hrací kuličky a majitel je pak nachází rozházené po celém bytě. Koťata by se měla zpočátku krmit 3-5x denně. Tuto frekvenci je vhodné zachovat i pro dospělou kočku z důvodu vyšší potřeby stabilní hladiny bílkovin a cukru. U dospělých koček je dobré rozmístit krmná místa různě v bytě. Tato místa je dobré střídat a umístit i do různých výšek, aby si kočka potravu musela najít a vyskočit si pro ni ( imitace lovu). Navíc se tak nenudí a má určitý pohyb než se majitel vrátí z práce domů.

O přístupu k pitné vodě snad ani nemusí být řeč. Jen některé kočky mají rády vodu odstátou, většina miluje vodu tekoucí. Na trhu jsou dostupné tzv. „kočičí fontánky“, kde má kočka tekoucí vodu i v nepřítomnosti majitele a nemusí tak čekat v umyvadle, zda nespadne nějaká ta kapka vody.

Kočičí toaletu je vhodné umístit na klidné místo, některé čičiny dokonce vyžadují krytou toaletu. Je vhodná i z toho důvodu, že někteří jedinci mají tendence zahrabát své „ výtvory“ a kočkolit se může rozskákat po celém bytě. Na trhu jsou dostupné různé druhy kočkolitu a je na vás nebo spíše na vaší kočce, vyzkoušet, který bude pro ni nejvhodnější. Pokud jim toaleta nebo kočkolit nevyhovuje, tak vám to dá kočka jasně najevo, začne chodit někam jinam.

Pořizujete-li si kotě do domu o více patrech, je nutné zabezpečit okna i balkon sítí, zabráníte tak možnosti vzniků úrazu. Kočky se rády sluní na parapetech oken a byť se říká, že kočka má devět životů, ne každý pád z výšky končí šťastně.